måndag 29 maj 2017

Första uppsittningen på Lakota

För några dagar sedan berättade jag att jag introducerade sadel och även hängde på Lakota utan några problem. Dagen efter jobbade jag lite med honom igen o hade som mål att sitta upp. Vi lyckades välta pallen vid ett tillfälle, vilket skapade ett utmärkt tillfälle att träna på att den inte var farlig genom att välta den massa fler gånger, läskigt sa herrn! 😉
Då jag inte har hittat en sadel ännu som passar lillkillen så har den bomlösa sadeln fått stå till tjänst. När vi började närma oss själva momentet uppsittning och jag började träna honom på att jag satte foten i stigbygeln så kände jag att sadeln skulle bli för ostabil att göra själva uppsittningen/avtrampet i stigbygeln med.
Eftersom han var lugn och jag gärna ville sitta upp så började jag lägga över benet över ryggen några gånger istället för att lägga tyngd i stigbygeln.
Jag stod på pallen och hade benet över hans rygg, så tog han ett steg bakåt, varför vet jag inte, han bara gjorde det, och i just det ögonblicket så var det lättare att göra det lilla avtrampet från pallen som behövdes för att komma upp på hans rygg istället för att ta bort benet igen. Jag han tänka "Hur tänkte jag nu?!", vi blev lika förvånade båda två, men han återgick snabbt till sitt coola jag och vi kunde även prova gå några steg 😊
Har hämtat hem en sadel idag som ska provas på honom imorgon!! Håll tummarna! 😃

Take care! //Emma

Take cvare:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar