måndag 24 juli 2017

Att få hästen att lägga sig....


Det här med att få hästen att lägga sig ned helt på sidan och sedan sätta/lägga sig på dennes mage medans den ligger, det är något som jag ser då och då och som jag helt enkelt inte förstått syftet med.
I enstaka fall har jag sett ett syfte: att hästen tränas att lägga sig ner, så att ryttaren kan komma upp på dennes rygg men det är inte den typ av läggning jag syftar på i detta inlägg, utan dem som lägger hästen på sidan, enligt min uppfattning "för läggandes skull" och sedan sätter/lägger sig på dem. Varför..?
Jo då jag har mina idéer om varför "många" gör detta men känner inte för att gå inte på detaljerna. 
Jag håller med om att det kan vara givande att kolla av om hästen är så avslappnad i en situation, trygg i sig själv eller så bekväm vid mig att den väljer att lägga sig ned om jag frågar den. Men just den här detaljen att sätta sig på dem när de ligger där på sidan som mest sårbara enligt deras naturliga instinkter är något som helt enkelt tar mig emot. Även om jag skulle fråga innan och hästen säger att det är okej så ser jag inte syftet. Jag ber inte någon av mina andra vänner att lägga sig ner så jag kan lägga mig på dem, så varför ska jag göra detta med min vän hästen?
Min reflektion vidare i detta är att samhället enligt min uppfattning är uppbyggt på prestation; det ligger kvar i vår grund sedan långt långt tillbaka att du är mer värd om du är "duktig" och kan prestera. I dagens samhälle anses man ofta "duktig" om man kan få sin häst att göra många saker, och gärna annorlunda saker. Vi törstar på bekräftelse utifrån och söker lycka, istället för att bekräfta oss själva och vara tacksamma och njuta i nuet, med det sagt menar jag inte att du ska sluta träna med din häst om ni gillar det. 
..Vad är viktigast för dig, egentligen?  Och varför?  Ni behöver inte svara, bara reflektera. 
Take care 
© Emma Blad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar