måndag 3 april 2017

Häst i blodet

Jag skulle nästan kunna säga att jag är född i stallet, mina föräldrar hade travhästar och hela min uppväxt har i stort sett handlat om hästar, när jag lärt mig att stå upp själv placerades jag stundtals i den stora amerikakofferten som mina föräldrar bar med sig seldonen i när vi var på travtävlingar. I den stod jag nöjt och iakttog när hästarna gjordes klart för start. När jag blev lite äldre kände jag mig duktig när jag fick hjälpa till att sätta på benskydd och kanske till och med vara med och lasta hästarna när det var dags för hemfärd.

Åren gick och förutom min lilla shetlandsponny Bella som jag fick när jag bara var två år så ramlade större ponnyer in och jag har under åren provat på ponnytrav, hoppning och dressyr. I övre tonåren var det dressyren som gällde och jag tränade upp till medelsvår nivå med min dåvarande tävlingsponny innan jag blev för gammal för att tävla och det var dags för stor häst. 
Min nya häst Lady hade mycket åsikter och jag var stundtals rädd. Det var här någonstans som jag började reflektera och analysera mer över hästhållning och hästträning. Jag halkade in på det som många förkortar "NH" och så småningom även akademiskt ridkonst och insåg plötsligt att jag hade nycklarna till att uppnå mina barndomsdrömmar om samlade hästar på lång tygel och ridning utan utrustning. Jag upptäckte att det var ett förhållningssätt som passade mig bättre än det jag kanske var van sedan innan och flera var nyfikna att få min hjälp när de såg resultatet av mitt annorlunda arbete och jag gav glatt lektioner. Jag har sedan utbildat mig och samlat mer erfarenhet.


Innan min flytt från Dalarna till Dalsland för två år sedan jobbade jag inom socialpsykiatrin, jag trivdes men visste inombords att det är meningen att jag ska göra något annat. Efter min flytt, lite olika jobb, allvarlig sjukdom och stöttning från en fantastisk sambo insåg jag att nu var det dags att ta tag i drömmen om att vara egen företagare! 

Sedan lite mer än ett år tillbaka driver jag Horsma Hästcoachning, företaget riktar sig till alla människor som på ett eller annat sätt vill utveckla relation och sampel eller ha hjälp att lösa olika problem mellan häst och människa. Ett år är ganska kort tid och företaget ses fortfarande som relativt nystartat och under uppbyggnad men jag är fantastiskt glad och tacksam för hur bra det gått hittills och över alla er som jag fått bidra till och all positiv feedback jag får ta emot!

Take care och våga följ dina drömmar!

Emma 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar